- Als je te lang moet nadenken over de vraag: wat is het meest vernieuwende dat je het afgelopen halfjaar hebt gedaan?
En meestal is dit niet omdat er teveel keuzes zijn. - Als jouw laatste vernieuwingen een reactie waren op nieuwigheden die je concurrent introduceerde.
Veelal is de reactie ook nog eens een soort van kopie van je concurrent. - Als je alleen maar focus hebt op je eigen branche en bedrijf.
Je mist daardoor de dingen die buiten jouw blikveld gebeuren en dat is verdomd veel wat je dan mist! Wij zien dit regelmatig terug bij onze klanten. Door te leren van best practices uit andere branches leer je snel en word je geïnspireerd door slimme ideeën en oplossingen. Ga dus eens wat vaker vreemd! - Als je geen structureel plan hebt om op continu basis je bedrijf te vernieuwen.
Het succes van vandaag is morgen alweer achterhaald. Weet dus vooral wat je wil met je bedrijf en welke richting je uit wil gaan. Maar zorg ook dat je weet wat je in huis hebt. Techniek etc is kopieerbaar, maar het talent van je mensen en vooral de combinatie van deze talenten is uniek voor jouw bedrijf. Ontdek hoe je hier slim gebruik van kunt maken, want dit is jouw onderscheidend vermogen! - Als je ondertussen ‘alles’ aan het doen bent, omdat ‘alles’ wel eens interessant zou kunnen zijn.
Je schiet op alles en bent je focus verloren. Focus betekent dat je moet kiezen waar je je focus op wil leggen. En het kiezen is vaak het probleem. We onderzoeken ons suf en stellen het maken van keuzes uit. Stel je voor dat we de verkeerde keuze maken. Alles is belangrijk en je komt niet toe aan de zaken die er echt toe doen. - Als je geen risico (meer) durft te nemen.
Vaak hebben we te weinig zicht op de risico’s en weten we niet wat de risico’s zijn. En als je geen risico durft te nemen, dan geldt nog steeds: No guts, no glory! - Als je niet meer weet wat je klanten echt willen.
Wanneer heb je de laatste keer echt naar je klanten geluisterd? Realiseer je dat de enige constante in de wereld is verandering, dus ook de behoeftes van je klanten veranderen continu. Weet je echt wat ze vandaag en vooral morgen willen? We doen teveel aannames en testen deze te weinig. - Als je medewerkers je geen adviezen meer geven, of nog erger als je mensen weglopen.
Wanneer heb je de laatste keer echt naar je medewerkers geluisterd? Wat zien zij als waarde? Medewerkers weten veelal haarfijn waar kansen liggen. Maar geef je ze ook verantwoordelijkheid en vrijheid om als ondernemende werknemers te werken? - Als je niet meer weet wanneer je de laatste keer hebt geëxperimenteerd.
Als je lang moet nadenken, maar niet vanwege de te grote keuze, dan weet je hoe laat het is. - Als je niet meer weet wanneer je je laatste fout uitgebreid besproken hebt binnen je bedrijf.
Als er namelijk geen mogelijkheid is om te leren van fouten kom je veelal geen stap vooruit. Fouten zijn altijd vervelend, maar laten we er iets goeds mee doen: ervan leren en zorgen dat we ze niet meer maken. Tip: begin met je eigen fouten als eerste te evalueren!
Als je 2 of meer vragen niet voldoende kunt beantwoorden, dan heb je kans dat jouw bedrijf te lang stilstaat.
Uiteraard kunnen je resultaten nog steeds uitstekend zijn, maar ondertussen ligt wel al op de loer of je met jouw bedrijf wel toekomst bestendig bent. En natuurlijk mag je zeggen: zo hebben we het altijd al gedaan. Het is je grootste recht! Maar realiseer je wel, dat in het verleden behaalde resultaten geen enkele garanties voor de toekomst geven.
Ondernemen is een interessant spel en als je wilt winnen dan moet je het spel goed spelen. Sterker, wij zijn van mening dat als je wilt winnen dat je dan zelfs het hele spel moet veranderen!
Ook ontdekken hoe jij het spel kunt veranderen in jouw branche? Kom dan naar onze Masterclass op 30 maart “Gebruik jouw eigen innovatiekracht“. Na deze masterclass ben jij in staat om de regels van jouw spel te veranderen! Er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij.